Friday 2 April 2010

BERJALAN DALAM TIDUR SANGAT MENAKUTKAN AKU!


"Woi...bangun lah! Ape tdo dalam bilik aku nih?" kata adik aku

"Arghhh...macam mana aku kat sini?? " kata aku

" Ee...ko mesti berjalan dalam tdo nih, seram lah ko nih! Pegi masuk bilik kamu, nanti anak kamu nangis nak susu," adik aku bebel...belum tua banyak bebel, kang dah tua bibir cecah lantai. ;p



Aku cam mereng2 skit, cepat-cepat aku masuk bilik, peluk anak aku. Pastu pagi aku bangun, citer kat mak aku, mak aku gelak, hahahah!! <---macam tu tau...sabo je lah! Aku takut terjadi lagi, seram! Bukan pe, aku takut aku berjalan sambil dukung anak aku, bahaya weh....jauhkan...jauhkan.



So aku berenang renang dalam google, cari berkaitan berjalan dalam tidur.



"Beberapa orang berjalan dan berbicara saat mereka sedang tidur. Mereka bahkan tidak menyadari bahwa mereka melakukan itu dan orang-orang ini tidak sangat responsif ketika seseorang mencoba untuk membantu mereka. Gangguan ini adalah terutama disebabkan oleh kurang tidur. Sebenarnya ada tidak ada obat atau terapi untuk secara langsung membantu seseorang untuk berhenti berjalan dalam tidur dan tidur berbicara.
Orang tersebut untuk mencoba memecahkan masalah dengan cukup tidur dan harus melakukan usaha untuk terus-menerus memantau gangguan. Berikut adalah beberapa hal yang bisa Anda coba lakukan untuk menghentikan gangguan dari mempengaruhi kehidupan Anda.



Cobalah untuk mendapatkan cukup tidur dan beradaptasi dengan terapi alami daripada tidur bantu dan obat-obatan. Bukannya tidur selama 8 jam, cobalah tidur 10 jam setiap hari. Ini dapat membantu Anda mendapatkan lebih dari kurang tidur dan mengurangi tidur sambil berjalan dan / atau tidur berbicara gangguan.



De-stres sendiri dan pastikan anda ketegangan gratis. Latihan yoga adalah cara yang bagus untuk meremajakan dan rileks tubuh Anda. Cobalah beberapa latihan meditasi sebelum anda pergi tidur karena ini membantu pikiran dan tubuh untuk rileks. Mendengarkan musik instrumental lembut juga dapat membantu untuk sebagian besar.



Cobalah untuk menjadi setenang mungkin sebelum anda pergi tidur dan menikmati kegiatan halus seperti membaca buku. Tidak menonton kekerasan, tragis atau film horor di malam hari. Ini bisa mengganggu Anda secara emosional dan meningkatkan kemungkinan Anda berjalan dalam tidur atau tidur berbicara.



Menjadi biasa dengan waktu tidur Anda dan pastikan Anda pergi tidur pada waktu yang sama setiap malam"dari SINI


Sah! Sah aku tdo tak tentu masa dan tdo memang tak cukup! Jangan sampai mencederakan diri dan orang lain sudah....


Bahasa Indon, takpe...aku paham :)

13 comments:

  1. miahahaa.. bhs indon bisa difahami buk...

    bnyk jgk jumpa kes2 cmni zmn study dlu, nk2 waktu dkt2 nk exam. ada2 je org berjln dlm tdo pehtu g tdo kat balkoni. menakutkannn... ada gak kes nyaris terjun balkoni pn ada.

    ReplyDelete
  2. hoho.. seram..seram..

    ena pun ade kawan yg mcm tu.. lagi la.. dalam seminggu adalah 4 kali berjalan dalam tidur.. klu x berjalan pun mesti bercakap2, ketawa2.. mcm2 aksi pergerakan badan mase tu.. memula dier cerita ena sgt kesian.. x pernah pun gelakkan dier.. sbb dier pun x nak mende tu..
    pernah sekali dier bangun dan terus tumbuk muka kawan dier.. hoho.. nasib baik kawan dier tu dah tahu masalah gangguan tido dier.. mende tu terus berlaku sampai skrg tau eida.. nasib baik asben dier skrg dah biase dah camtu..

    ReplyDelete
  3. waa..menakutkan tidur sambil berjalan, kecik2 dlu kadang2 sambil tidur siap mimpi pegi bilik air dan buang air betul2 :P isk3..sgt memalukan..

    ReplyDelete
  4. Scarynyer berjalan dlm tido.....

    ReplyDelete
  5. aisyy..bahay nih berjalan dlm tido. dibuatnya berjalan ke pintu, thn buka pintu...entah ke mana2 le pergi nya.

    eh tp kan, penyakit gini ada ubat ke? ;)

    ReplyDelete
  6. bahaya wooo.. buatnya depan rumah jalanraya..
    selamatlah kita..

    ReplyDelete
  7. uyooo, member aku dulu kak ade camtue,lg ckit nak terjun jejantas(hostel)

    ReplyDelete
  8. aduh!

    teringat pasal kawan yg hampir terjun jejantas(hostel),hoho

    ReplyDelete
  9. hahaha..pakcik saya ade kes camni jugak..esoknye terjumpa die tertidor dekat pkok pelam depan umah..lepas kejadian tu..nenek saya terus kunci pintu bilik die bila tidor..sebab takut die kluar tido kat luar rumah lagi.

    ReplyDelete
  10. jenis ni boleh korek rahsia dalam mimpi...

    ReplyDelete
  11. funny but cute :)

    ReplyDelete
  12. salam..
    seramnya takut jugak..
    tapi saya berpengalaman masa kecil dulu..katnya penyakit keturunan..alhamdulillah telah di buang ..

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana ketip-ketip jari korang kat sini untuk komen, jap lagi komen lagi eh..ada lagi..ada..betoi..wa talak tipuu wooo..hahahah!

Optimized using automated SEO Tools by MY SEO Tool.
Elegant Rose - Working In Background
Designed by UMIESUEstudio 2014