Tuesday, 14 December 2010

KERUNTUHAN RUMAH TANGGA DALAM TEMPOH 10 TAHUN PERTAMA


Komen 1 (Azimi1) :

  • Terlalu banyak godaan dan rangsangankepada pasangan baru berumahtangga. Kena ikut Siirah Rasulullah ~ Amalkan rendahkan pandangan mata, jangan terikut-ikut kepada nafsu, Jangan terlajak dan cari pasal tak tentu pasal ~ Masalah yang sama dihadapi di Amerika Syarikat~ apabila ramai sangat orang muda yang cantik, semua nya saling tergoda dan akhirnya runtuhlah rumahtangga yang baru dibina kerana terikutan godaan, rangsangan dan kepincangan orang lain di sekeliling ~ Di Malaysia pun nak jadi macam tu jaga sebab dah ramai lelaki dan perempuan muda yang semakin hansome dan cantik-cantik belaka.


Komen 2 (tam):
  • kawin muda bukanlah puncanya,sebaliknya kawin muda adalah baik bagi mengelakkan maksiat,,cuma zaman sekarang ni banyak godaan,jadi apa yang paling penting ialah iman kita sendiri..walau seribu godaan kalau kuat iman,kita pasti dapt menghindari segala godaan..tentang kesefahaman lumrah manusia akan berbeza pandangan,sebaik mana satu2 hubungan tu,pasti akan ada salh faham,itu lumrah..cuma yang penting bagaimana cara kita tangani nya..godaan mungkin datng dari atas,bawah depan dan belakang,pokok pangkalnya hati kita sendiri..


Komen 3 (nadia):

  • pengetahuan agama dan tanggungjawab penting dalam menjaga kerukunan rumahtangga. Kadang-kadang kaum lelaki terlalu mengambil jalan mudah. Apabila isteri membantu mereka dalam kewangan , mereka mulalepas tangan, terlalu banyak masa yang mereka buang bersama-samakawan-kawan. Halini menyebabkan para isteri merasa tertekan, seterusnya menimbulkan bibik-bibik kebencian.

Apa pendapat dan komen kamu? Untuk mengundi, boleh lah ke SINI

13 comments:

  1. yang no 2 tu..haha.. kalau berjauhan senang digoda oleh awek lain haha...

    ReplyDelete
  2. hurmm...no komen..sedangkan lidah lagi tergeget...inikan pula suami isteri...apa kena mengena ek...tolong bitau...

    ReplyDelete
  3. harap2 dijauhkan lah masalah rumahtangga mcm ni..fuhhhh jauhhh..amin...

    ReplyDelete
  4. hati dan perasaan perlu diselami bersama... :)

    ReplyDelete
  5. huhuhu...moga2 kita semua tak terlibat dalam mana2 situasi pun...

    ReplyDelete
  6. huhuhhu....hidup di alam umah tangga..mmg cam gini la kan..huhuhu

    ReplyDelete
  7. semoga kita kekal bahgia selamanya bsama psgan masing2....amin..

    ReplyDelete
  8. akak setuju dengan semua komen ni..memang betul skrg ni memang byk orang bercerai..semuga kita semua hidup berbahagia bersama pasangan sehingga ke hujung nyawa.

    ReplyDelete
  9. Biasalah ada berumahtangga ada pasang surutnya. Jangan lihat perpektif Malaysia bagaimana kalau berada diluar negara terutama barat tentu pengamal islam kena kuat imanan kerana dugaannya lain macam

    ReplyDelete
  10. Janganlah disebabkan ini kita ada menyimpankan hasrat untuk tidak berkahwin.

    Kahwin itu adalah syariat dari Allah dan bila datangnay dari Allah pastilah ianya yang terbaik.Sekiranya terjadi perkara-perkara yang buruk,adalah datangnya dari kesilapan manusia itu sendiri.

    Ingat,musuh Islam sangat suka kalau umat Islam tidak berkahwin kerana perkembangan umat akan terbantut.

    ReplyDelete
  11. aku ngan od tu mcmlah x penah gaduh..haiii rumah tangga la katakan tp at the end ok sj..sbb cinta kasih sayang tu lg kuat woooooooooooooo perghhhhhh malu la saya...nak larikkkkkkkkk kahkahkahhhh

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana ketip-ketip jari korang kat sini untuk komen, jap lagi komen lagi eh..ada lagi..ada..betoi..wa talak tipuu wooo..hahahah!

Optimized using automated SEO Tools by MY SEO Tool.
Elegant Rose - Working In Background
Designed by UMIESUEstudio 2014