Friday, 5 March 2010

10 KEBAIKAN COKE



Fakta seperti yang tersenarai dibawah adalah kajian santifik yang dibuat oleh ahli sains kesihatan/sosial di USA dan Britain serta laporan dari seluruh dunia mengenai minuman ringan Coke :



1. Masukkan tulang dalam satu mangkuk yang diisi Coke, ia akan hancur atau hilang sama sekali dalam masa 2 hari. Elok untuk yang berniaga sup tulang!



2. Untuk mencuci tandas : Masukkan setin air Coke dalam tandas dan biarkan selama 1 jam dan kemudian 'flush'. Kesan kotoran/hampas akan hilang dari tindakan 'citric asid' yang berada dalam Coke. Satu bahan gantian untuk mencuci kalau sabun dah habis! rasa-rasa buat sabun badan boleh tak?


3. Untuk menghilangkan kesan karat dari bumper kereta jenis chrome : Lap bumper dengan aluminium foil yang dicelup dengan Coke. Kesannya karat hilang!


4. Untuk menghilangkan kesan 'corrosion' atau hakisan pada skru/nat bateri kereta : Tuang saja setin Coke pasti kesan hakisan hilang serta merta.


5. Untuk melonggarkan skru yang berkarat dan ketat : Sekali lagi tuang setin Coke, skru tersebut pasti longgar dan boleh dibuka.


6. Untuk menghilangkan kesan minyak/lekit dari pakaian : Tambahkan setin Coke dalam mesin basuh bersama sabun pencuci dan basuh macam biasa. Kesan minyak tu pasti hilang. Kemudian bolehlah minum air basuhan tadi berperisa coke.


7. Cermin kereta anda berdebu/kotor/melekit ? Celup tuala dengan Coke dan lap. Pasti bersih. Tak payah guna tin sembur cuci cermin macam jual di Yawata tu kerana ianya amat mahal! Bahan aktif Coke adalah phosphoric asid. Ia mempunyai pH 2.8. Ia boleh meleburkan sebatang paku dalam masa 4 hari. Kilang Perwaja/besi mesti suka ni!


8. Asid tersebut juga menghakis kekuatan tulang belakang dan tulang lain dalam badan yang merupakan punca utama kearah penyakit osteoporosis. Sila lihat lori yang membawa air sirap Coke dalam lori tangki, pasti dilengkapi dengan tanda amaran "Bahan Kimia Bahaya" atau "Bahan Penghakis" : bahaya". Lori tangki itu juga diselaputi bahan penghakis hakisan untuk mengelak lori tu dihakis. . Tolong jangan letak/parking kereta berhampiran lori tangki yang ada tanda amaran tu, silap-silap tengah bawa kereta, putus 2 sebab hakisan/karat. Para pengedar minuman Coke telah menggunakannya untuk mencuci bahagian enjin lori/trak mereka sejak 20 tahun. Wahh...mesti buat overhaul ni!



9. Kandungan gulanya 18 sudu cawan teh satu tin Coke. Cuba try bancuh kopi/teh dengan 18 sudu gula tu kat rumah dan minum mesti termuntah tapi tambahkan citric asid, mesti muka tersenyum. Tambah pula dengan ais! Wahh! rasa macam minum Coke berperisa kopi. Asid tersebut akan bertindak terhadap lidah untuk memberi signal kepada otak bahawa air yang diminum tidak berapa manis. Lidah dengan otakpun kena tipu. Semua minuman ringan menggunakan asid yang sama. Tak kiralah Pepsi. 7-up, Drinho, Yeos, Milo , F&N dan dll. Sama saja! Anak bapak dan Keluarga 69. Coke membawa maksud dadah Cocaine. Asal minuman Coke adalah dicipta untuk meghilangkan rasa letih dan mengkhayalkan untuk para pekerja buruh. macam candu masuk China dulu. Antara isi kandungannya adalah ekstrak dari daun coca dan kacang Cola. Tu yang mai perkataan CocaCola tu.




10. Cuba rendamkan gigi dalam satu mangkuk Coke, pasti gigi tu hilang/lebur dalamasa 24-49 jam. Yang mana sakit gigi, try cara ni, agaknya-agaknya gigi tu boleh hilang!


Kalau anda tak suka minum kopi tapi suka sangat minum Coke, sama saja! Anda minum Caffein, bahan yang sama dalam 2 minuman tersebut.


DiIndia, negeri Andhra Pradesh dan Chattisgarh secara spesifiknya, para peladangnya menggunakan Coke sebagai semburan untuk membunuh serangga perosak dalam ladang kapas dan cili mereka. Jadi racun seranggalah pulak. siapa ada tanam pokok cili kat rumah tu, semburlah Coke untuk bunuh serangga. Cili tu rasa pedas manis berperisa coke agaknya? Cubalah! Syarikat Coke dimiliki oleh pelabur berbangsa Yahudi 100%. kat Mekah ada Mecca Cola. Betul ke? Yang pernah pergi Mekah boleh confirm agaknya?


Jadi, sambil-sambil kita minum Coke tu, bolehlah pada masa yang sama cuci cermin kereta, cuci baju, buka nat skru, cuci tandas, sembur serangga dll. Rupa-rupanya Coke ni boleh dibuat bahan gantian emergency jika bahan cuci/pelincir/ penghakis habis kat rumah. Semua fakta diatas anda boleh cuba sendiri dirumah jika tak percaya. Yang mana tak pass sains khasnya kimia dulu masa sekolah bolehlah buat eksperimen sains kimia ni kat rumah.

52 comments:

  1. Dasyattnyer penangan coke tu eida.. ngeri pulak rasenyer.. nasib baik la ena x suke coke & emua jenis minuman bergas nie.. Mrmm.. 100+ uk x eida, yg tu ade juge sesekali teringin ena minum..

    ReplyDelete
  2. iye...kebaikan la sangat...ahahaha

    ReplyDelete
  3. waaaa..seram gak tu baca..nasib baik siti ni kurang ngan air yg bergas nih..

    ReplyDelete
  4. ni nama nyer keburukan untuk kesihatan kiter tapi kebaikan untuk benda lain...bagus2 idea ni

    ReplyDelete
  5. wow!!!! mmg tak ske coke pun....selamat...selamat...

    ReplyDelete
  6. nih agaknya..kalau selalu minum..bocor perut..

    :P

    ReplyDelete
  7. power tul kan coke ni..huhu...

    ReplyDelete
  8. Thanks ieda..sharing is caring..love u!!

    ReplyDelete
  9. menakutkannnnnn.... akak xsuka coke tp sekali sekala togok gak. tp famili hb mmg giler coke ni. minum cm minum air sirap je huhu... kena bg pesanan nih!

    ReplyDelete
  10. dah tak minum coke... takut nnt perut bocor... huhuhu...

    ReplyDelete
  11. mak ai.. ni kebaikan ke, keberkesanan ni? ahahah.. tp saya suke minum coke, eeeeeeeeeee.. x sanggup dah nak p minum pas ni!

    ReplyDelete
  12. satu lagi kebaikan coke adalah syarikat ini memberi dana kepada kerajaan israel zionis untuk terus membunuh rakyat palestin.jadi kalau boleh kita sbg umat islam perlu lebih selektif dlm kehidupan harian kita.tunjukkan pd mereka yg kita juga prihatin ttg nasib mereka

    ReplyDelete
  13. tenz utk itu

    nasib tak addict

    hehe

    ReplyDelete
  14. penah baca pasal coke ni tp biasala kan kdg2 bila dtg teringin tu balun aje..huhu

    ReplyDelete
  15. ooohhhh my fav drink.....why u're so good to our health????
    damn coke

    ReplyDelete
  16. nice info..thx 4 sharing.

    ReplyDelete
  17. ok coke yang banyak kegunaan nye....no more coke anymore hehehe

    ReplyDelete
  18. hee scary je!!
    xnak minum air gas dahla pasni..
    tobat2..
    milo pon termasuk ker???
    ohh no!
    milo my feveret kowt...
    heee

    ReplyDelete
  19. waa...hebatnye coke nih...multifunction...hehehe

    ReplyDelete
  20. wah!!! byk juga kegunaan coke nie...
    kalau boleh tgk macam mana tindak balas die kat dalam perot mesti tobat tak mau minum mudah....
    thanks for da info...nak cuba la nanti....

    ReplyDelete
  21. waw.. klw gini rupe la coke ni, silap2 aribulan nyawe pon terhakis klw asyek mnom coke.. hehe

    ReplyDelete
  22. wahhh...coke serbagune..bek tak yah minum.. =)

    ReplyDelete
  23. perghh! x yah beli clorox lagi!

    ReplyDelete
  24. uihhh...bagus toll coke nih..leh la beli wat basuh baju.. ngan sembur pokok lada blkg umah kuikuikui...

    ReplyDelete
  25. ena - miahahah!! ieda suka la, tapi kena kurangkan la nampaknya pas ni ;p

    ReplyDelete
  26. as - hahahha!! kebaikan tu, byk membantu p

    ReplyDelete
  27. siti - selamat..kalo jarang minum

    ReplyDelete
  28. ejamaria - huhuhu!! samalah, kurangkan, cewah..

    ReplyDelete
  29. kak wan - miahahah!! sama lah ngan ieda, slalu gak, adoi!!

    ReplyDelete
  30. pacifist - yang tang tu setuju sangat :)

    ReplyDelete
  31. chugie - aku pon suka tapi pas ni nak minum pk 2 3 kali, kesiahatan tu, huhuhu!!

    ReplyDelete
  32. atan - miahahah!! aku pon suka, ala..pasni camne nih..isk..isk..

    ReplyDelete
  33. didi - hahah!! kurangkan ek pasni :)

    ReplyDelete
  34. sayuri - miahahaa!! minum milo untuk kesihatan! :)

    ReplyDelete
  35. kasih suci - miahahah!! perkataan tu memang sesuai ngan coke! :)

    ReplyDelete
  36. hasan - tu la pasal, kecian perut aku, huhuhu!!

    ReplyDelete
  37. wahidah - tu la, aku pon baru tau :p

    ReplyDelete
  38. tedi - miahahaha!! tepat sekali

    ReplyDelete
  39. yana - hahahha!!! sesuaii tu :)

    ReplyDelete
  40. nasib baik uncle tak suka minum coke..ilmu ni penting..uncle nak save utk disampaikan masa ceramah nanti hihihi mintak izin dari tuan umahhhhhhhhh

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana ketip-ketip jari korang kat sini untuk komen, jap lagi komen lagi eh..ada lagi..ada..betoi..wa talak tipuu wooo..hahahah!

Optimized using automated SEO Tools by MY SEO Tool.
Elegant Rose - Working In Background
Designed by UMIESUEstudio 2014