Tuesday, 2 March 2010

SILA CUCI KENCING ANDA DENGAN BETUL!


Salam tengah hari semua (ayat permulaan yang baik untuk entri ini). Untuk pengetahuan semua disini saya ingin berkongsi artikel yang telah saya baca kepada anda semua dan berharap anda semua dapat menyebarkannya kepada sahabat-sahabat kita yang lain, terutama bagi yang beragama islam..



Mungkin ada yang menganggap perkara mencuci kencing adalah sesuatu yang remeh dan kecil. Tapi sebenarnya ia sangat penting. Kalau kita tak cuci kencing dengan betul, amalan kita tidak diterima oleh Allah.




Jadi, sila ambil perhatian tentang perkara ini. Sila baca entri ini dengan penuh teliti dan amalkan.


Untuk kaum lelaki, apabila lepas membuang air kecil ;

  1. Disunatkan berdehem dua atau tiga kali supaya air kencing dipastikan keluar kesemuanya.
  2. Lepas itu urutlah batang dari pangkal ke hujung beberapa kali sehingga tiada lagi air kencing yang berada dalam saluran.
  3. Kemudian basuhlah dengan air sesucinya.

Untuk kaum wanita pula, apabila membasuh kemaluannya ;

  1. Pastikan dicucikan bahagian dalam dengan menjolok sedikit dengan jari dan dipusing-pusingkan semasa dilalukan air bersih.
  2. Jangan hanya menyimbahkan air semata-mata. Jika dengan melalukan air sahaja, ia tidak membersihkan bahagian dalam kemaluan wanita yang berbibir-bibir itu.


Amalan yang diterangkan ini tidaklah dirasakan lucu atau lucah, tetapi sebagai panduan hidup sebagai umat islam di muka bumi ini, Insya-Allah. Ramai orang merasakan dirinya cukup bagus dengan banyak amal ibadahnya, sedekahnya dan lain-lain tetapi masih tidak terlepas dari azab api neraka.



Syaidina Abu Bakar pernah hendak menyembahyangkan jenazah si polan, tetapi tiba-tiba tersentak dengan suatu benda bergerak-gerak dari dalam kain kafan jenazah itu. Lalu disuruh orang membukanya.



Alangkah terkejutnya apabila seekor ular sedang melilit kepala jenazah tersebut. Syaidina Abu Bakar mencabut pedang lalu menghampiri ular tadi untuk dibunuhnya.



Tetapi ular itu dapat berkata-kata, Katanya “Apakah salah ku kerana aku telah diutus oleh Allah untuk menjalankan tugas yang diperintahkan. ”




Apabila diselidiki amalan sipolan itu, semasa hayatnya jelas dia merupakan orang yang mengambil ringan dalam hal menyucikan kemaluannya apabila membuang air kecil.




Sekian, semoga kita dapat sama-sama beringat dan amalkan.


Wassalam..


Ianya disampaikan oleh Dr. Masitah Adam
Fakulti Perubatan Islam


*credit 2 google

47 comments:

  1. a'a kan.. klu x betul abis org len pon kompem ngomel x sudah..

    ReplyDelete
  2. mmm masa kita attend kursus dgn Dr Fadzillah Kamsah pun ada diterangkan pasal cuci kencing ni

    Simple tp sbnrnya info penting kan ;-)

    ReplyDelete
  3. mcm tu ye....slame ni x taw lak....igt bende remeh je

    ReplyDelete
  4. terima kasih...mmg btol suma tue..

    ReplyDelete
  5. bagus ingat mengingati sesama kita..... thanks for the info....

    SK-II OK Ke???

    Duit Sekolah Anak

    ReplyDelete
  6. hmm..info yg menarik...nice sharing...sometimes banda yg kecil ni pun kita boleh lalai.. ;)

    ReplyDelete
  7. tq la kak, aku dah buat pon,hehehe

    ReplyDelete
  8. bagus info ni ieda.. jangan ambil ringan perkara2 mcm ni..

    ReplyDelete
  9. bagus2 info ni..kal0 idak ambik mudah je bab2 ni..huhu..

    ReplyDelete
  10. bagus aku print artikel ni, budak ofis aku ni tak tau la cuci bersih ke tak...tp kencing tu tak bersih kat jamban... siram lah dik oiiii!!!

    ReplyDelete
  11. good info..btl2..tp skang ni geram ngn shopping complex org kapir yg buat toilet xde paip nk basuh..bengong

    ReplyDelete
  12. tu la .
    amek ringan je org2 skunk ni .

    ReplyDelete
  13. thanks mengingatkan
    menda2 yag kadang2 sy anggap simple
    huhu~

    nway do leave ur link in my blog ya!
    i'll link urs!

    ReplyDelete
  14. perfect - info yg sangat penting :)

    ReplyDelete
  15. atan - ramai yg pandang remeh, tapi kene jaga2 kan :)

    ReplyDelete
  16. sharing - ok, utk kebaikan semua jugak :)

    ReplyDelete
  17. kniedaz - tu arr...aku pon baru baca

    ReplyDelete
  18. nabilah - betul tu, kita ni manusia lalai :)

    ReplyDelete
  19. as - sila2, hehehe!! budak opis aku pon sama!! huhuhu!!

    ReplyDelete
  20. suziey - eh, betul tu!!! geram lah!! pengotor betul!

    ReplyDelete
  21. ya betol...

    ramai yang tak ambik berat tentang hal nie...

    ReplyDelete
  22. sudah menjadi amalan sy...tp bagus diingatkan selalu sbb benda ni tak selalu disampaikan pd org...terutama muslim...

    ReplyDelete
  23. waaa..*open minded jap*
    thanks there..nice sharing..:)

    ReplyDelete
  24. thanks kak 4 da info.. huhu, sgt3 bergune nih..

    ReplyDelete
  25. takutnya...x sngka bsuh kncing pn kna amekk brt ann...
    btw...tengss...gud info sis!:)

    tpi bg gadis2 cm kmi nie..nant msuk jari...hlng plk dara..erkk!:))

    adeshh!

    ReplyDelete
  26. aah.
    kalo simbah2 je rs cm x bersih giler!
    rs mcm x cuci pon ade. :D

    ReplyDelete
  27. terimakasih kerana berkongsi...sama2la mengingat-ingati...

    ReplyDelete
  28. aujinz - jgn pandang ringan pas ni

    ReplyDelete
  29. Atohuro - ye..ingat tu semua..sebgai peringatan

    ReplyDelete
  30. sipisenan - ehehe, ok2 :) cecame

    ReplyDelete
  31. miszchoclate - aiyak!! ko kene byk membaca nih, bukan ke dalam sgt dik oii..ko kene kaji dlm skit bab2 nih, hehhee!!

    ReplyDelete
  32. zumawamba - ahahah!! memang! hancing lorr ;p

    ReplyDelete
  33. Salam ziarah sahabat...kencing ni jangan dibuat main-main pasal di najis basuh sampai bersih..kita bila dah tua-tua ni injap dia dah rosak la....

    ReplyDelete
  34. good info..

    kalo tak basuh betul2 pun..leh gatal2...

    ReplyDelete

Terima Kasih kerana ketip-ketip jari korang kat sini untuk komen, jap lagi komen lagi eh..ada lagi..ada..betoi..wa talak tipuu wooo..hahahah!

Optimized using automated SEO Tools by MY SEO Tool.
Elegant Rose - Working In Background
Designed by UMIESUEstudio 2014